Spadek pozycji strony w wyszukiwarce

Spadek pozycji w Google: nie panikuj! Sprawdź przyczyny

Kiedy już udało Ci się uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania Google, to musisz sobie zdać sprawę z tego, że na tym nie koniec.

Cały czas istnieje bowiem ryzyko, że nagle bez żadnego ostrzeżenia spadniesz na znacznie niższe miejsce: dlaczego tak się dzieje i jak możemy tego uniknąć?

Dziś spróbuję odpowiedzieć na te właśnie pytania i pomóc Ci uniknąć tego czarnego scenariusza.

Spadek pozycji w Google: podstawowe przyczyny

Trzeba sobie zdawać sprawę z tego, że przyczyn takiej sytuacji może być naprawdę sporo, a co równie ważne są one mocno zróżnicowane.

Na początku zajmiemy się najczęściej występującymi problemami oraz podpowiemy jak im zaradzić. W tym miejscu musimy sobie jasno powiedzieć o tym, że w niektórych przypadkach znalezienie przyczyny problemu nie jest wcale takie proste i jego wytropienie może nam zając sporą ilość czasu – trzeba być na to przygotowanym.

Zmiany w strukturach wewnętrznych linków

Wszelkie zmiany na naszej witrynie, szczególnie takie jak np. zmiana nazwy kategorii, zmiana nazwy podstrony itp., przeprowadzone przez niedoświadczone osoby mogą skutkować tym, że strony oraz podstrony, na których zlecono pozycjonowanie, staną się po prostu niewidoczne dla wyszukiwarki. W takim wypadku możliwe jest także wystąpienie problemów z funkcjonowaniem samej strony, co także zostanie „zauważone” przez roboty wyszukiwarki Google, które przesuną naszą witrynę w dół, jeżeli chodzi o wyniki wyszukiwania.

Jak temu zaradzić?

Osoby przeprowadzające tego typu zmiany powinny posiadać odpowiednią wiedzę – nie powierzajmy takich zadań osobom bez doświadczenia!

Skopiowana treść: duplicate content

Mimo że tyle się mówi o tym, że duplikowanie treści jest jedną z głównych przyczyn niskiej pozycji w wynikach wyszukiwania, to wciąż bardzo często można się spotkać z powielaniem treści.

Tego typu praktyki są często stosowane przez sklepy internetowe, które oferując te same produkty, kopiują opisy od siebie bądź też ze strony producenta. Takie działania bezpośrednio wpływają na spadek pozycji w wynikach wyszukiwania, ale to nie wszystko – kopiowanie treści może także sprawić, że zostaniemy ukarani całkowitą blokadą strony.

Jak temu zaradzić?

Przygotowując treści na naszą stronę internetową, warto korzystać z usług profesjonalnych copywriterów, którzy stworzą oryginalne i zgodne z wymogami SEO opisy produktów, artykuły na blogi itp.

Nowa domena strony

W tym przypadku chodzi najczęściej o nieodpowiednie przekierowanie do strony lub w ekstremalnej sytuacji nawet brak takiego przekierowania.

Jak temu zaradzić?

Stosując przekierowanie 301, jeżeli tego nie zrobimy, to wyszukiwarka Google będzie traktować dwa adresy URL jako dwie odrębne strony. Taka sytuacja sprowadza się do tego, że powielone zostaną treści, a my oskarżeni będziemy o plagiat.

Zbyt dużo słów kluczowych

Bardzo często zdarza się tak, że teksty na stronie internetowej, są przepełnione słowami kluczowymi, które co gorsze nie są odmieniane według zasad języka polskiego.

Tego typu działania określa się mianem Black Hat SEO. Google już od kilku lat przykłada dużą wagę do tego, aby treści, które znajdują się na stronach internetowych były wartościowe dla czytelników, a ilość słów kluczowych była proporcjonalna do długości tekstu.

W przypadku gdy nie stosujemy się do tych zasad, roboty Google po prostu obniżą naszą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Jak temu zaradzić?

Tutaj odpowiedź jest praktycznie taka sama jak w punkcie 2, a więc do przygotowywania tekstów należy zaangażować osoby, które znają się na zasadach SEO.

Wiele osób próbuje zaoszczędzić i kopiuje lub samodzielnie tworzy treści, nie dysponując odpowiednią wiedzą na ten temat, takie działania mogą się jednak obrócić przeciwko nam, a oszczędności okażą się jedynie pozorne.

Zewnętrzne przyczyny spadku pozycji strony

Opisanych wcześniej problemów unikniesz, jeżeli swoją stronę internetową będziesz optymalizować zgodnie z obowiązującymi zasadami, nie wszystko jednak zależy wyłącznie od Ciebie.

Poniżej zobaczysz dwie główne przyczyny spadku pozycji, które nie są od Ciebie w ogóle zależne, jednak mogą sporo namieszać…

Aktualizacje Google

Zmiany wprowadzane przez Google są trudne do przewidzenia, bardzo często nie wiadomo kiedy zostają wdrożone i jaki będzie ich efekt.

Zdarza się tak, że wahania pozycji Twojej strony internetowej spowodowane są właśnie wprowadzaniem zmian, jeżeli jednak spełniasz kryteria i działasz uczciwie, Twoja strona wróci na wysokie wyniki wyszukiwania

Jeżeli próbujesz coś ukryć, jest spora szansa, że aktualizacje Google dotkną właśnie Ciebie i spadniesz w wynikach wyszukiwania na dużo niższe pozycje.

Głównym celem aktualizacji jest bowiem eliminacja nieuczciwych praktyk.

2. Wpływ konkurencji

Jeżeli zależy Ci na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, to musisz sobie zdawać sprawę z tego, że konkurencja także optymalizuje swoją stronę i walczy o lepszą widoczność. Być może aktualnie robią to lepiej od Ciebie i dlatego Twoja strona internetowa spada w wynikach wyszukiwania, jeżeli chodzi o konkretne słowa kluczowe? Taki scenariusz jest bardzo możliwy i trzeba brać go pod uwagę.

W tym miejscu powiedzieć sobie trzeba o tym, że konkurencja może także stosować tzw. depozycjonowanie, hakując i zawirusowując Twoją stronę, pisząc negatywne opinie na temat Twojej firmy czy umieszczając w nieodpowiednich miejscach linki kierujące do Twojej witryny. Tego typu działania są oczywiście nielegalne i powinieneś je zgłosić – z determinacją i wsparciem ze strony specjalistów jesteśmy w stanie źródło takiego ataku wytropić.

Podsumowanie

Przestawione przyczyny spadków pozycji to oczywiście tylko wierzchołek góry lodowej, problem może bowiem leżeć zupełnie gdzie indziej. W przypadku trudności z ustaleniem źródła problemu rozwiązaniem będzie przede wszystkim profesjonalna analiza SEO, wykonana przez fachową firmę. Taka analiza odpowie na pytanie, co sprawiło, że zanotowaliśmy spadek pozycji, a to pomoże przejść nam do kolejnego kroku, a więc działań mających na celu przywrócenie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.