Pozycjonowanie szerokie to jeden z najbardziej tajemniczych sposobów pozycjonowania witryny internetowej. Jest ono alternatywą dla pozycjonowanie standardowego i coraz częściej wykorzystywaną opcją, która pomaga pozyskać więcej ruchu organicznego z internetu w niektórych sytuacjach. Wiele osób w dalszym ciągu jednak nie wie wiele o tej metodzie pozycjonowania i podchodzi do niej nieco sceptycznie. Poniżej prezentujemy odpowiedzi na pytania, czym jest pozycjonowanie szerokie, jak pozycjonuje się tak witrynę oraz kiedy i dlaczego warto to robić.
Pozycjonowanie szerokie pod kilkaset fraz
Pozycjonowanie szerokie strony internetowej to pozycjonowanie jej pod kilkaset, kilka tysięcy czy nieograniczoną liczbę fraz. Pozycjonowanie te daje pozyskiwanie dużej ilości ruchu organicznego z obecności strony na dalszych pozycjach pod wieloma hasłami.
To właśnie duża ilość fraz, pod którymi znajduje się strona w wyszukiwarce Google, na dalszych pozycjach jest kluczowym elementem, a stawianie na ilość w tym wypadku przynosi dobre efekty.
Pozycjonować szeroko można każdy typ strony internetowej. Opiera się ono o ogólną optymalizację strony czy działania pozycjonujące zewnętrze takie jak np. link building.
Jedyną różnicą jest sposób wykorzystywania fraz, pod którymi ma być widoczna witryna. Frazy, pod które pozycjonuje się szeroko witrynę, najczęściej są frazami szczegółowymi lub long tailami, czyli długimi ogonami. Są to zwroty szczegółowe złożone z wielu słów.
Pozycjonowanie w takim stylu możemy przeprowadzić zarówno samodzielnie, jak i zlecać je agencjom SEO czy interaktywnym w zależności od poziomu naszych umiejętności.
Przykład: Pozycjonowanie szerokie zakłada promowanie witryny pod frazami ”czerwone buty sportowe” lub ” buty sportowe rozmiar 42” gdy pozycjonowanie standardowe zakład pozycjonowanie witryny pod kilka najpopularniejszych fraz takich jak ” buty sportowe” czy ” buty do biegania”. To właśnie większa ilość bardziej szczegółowych i mniej popularnych fraz ma zrekompensować mniejszą ilość ruchu pozyskanego z jednej frazy.
Wiele wątpliwości budzi jednak skuteczność tej metody. Zaawansowane techniki pozycjonowania szerokiego czy rzetelne przeprowadzanie pozycjonowania sprawia, że witryna może działać tak samo lub lepiej niż przy pozycjonowaniu standardowym. Ogólna skuteczność tego sposobu została udowodniona już wiele razy przez specjalistów i nie budzi żadnych niewiadomych.
Kiedy wykonuje się pozycjonowanie szerokie?
Pozycjonowanie na długi ogon stosuje się w kilku przypadkach.
Z pewnością jest przeznaczone do promowania sklepów internetowych, których zadaniem jest pozyskanie klientów wyszukujących konkretnych produktów i usług.
Pozycjonowanie szerokie sprawdzi się przy promowaniu stron z bardzo dużym z asortymentem. Każdy produkt lub usługa będzie miała przynajmniej kilka fraz na stronie w tekstach SEO, po których klienci będą mogli odnaleźć ją lub produkt. Sytuacja, w której zastosowanie znajdzie pozycjonowanie szerokie, jest również bardzo z duża konkurencja w danej kategorii tematycznej, gdzie rywalizować mamy z dużą ilością silnych witryn. Aby nie tracić dużych ilości czasu oraz środków na mozolne promowanie witryny pod popularnymi frazami, często stosuje się alternatywne rozwiązanie właśnie w postaci promowania strony pod wiele mniej popularnych słów kluczowych.
Dlaczego warto?
Pozycjonowanie szerokie jest korzystne z kilku względów i warto stosować je z wielu powodów. Pierwszym z nich jest możliwość tańszego i efektywniejszego promowana naszej witryny internetowej. Jeśli w danej kategorii panuje bardzo duża konkurencja, pozycjonowanie szerokie będzie sposobem na ominięcie problemu oraz ogólnie pozyskanie jakiegokolwiek ruchu z danej kategorii. Pozycjonując witrynę szeroko, będziemy mogli już od początku pozycjonowania pozyskiwać pewien ruch spod mało popularnych fraz, co nie jest możliwe przy popularnych frazach, które wymagają długiego pozycjonowania, aby się pod nimi pojawić. Oprócz tego plusu, pozycjonowanie szerokie jest korzystną cenowo alternatywą dla pozycjonowania ogólnego i jest łatwe do przeprowadzenia. Nie musimy wykonywać specjalnych czynności czy skomplikowanych procesów. Jedyną różnicą jest dobór fraz na witrynę. Samo pozycjonowanie nie jest też ryzykowne oraz dużo przyjaźniejsze niż pozycjonowanie ogólne. Promując tak witrynę nie musimy obawiać się przeoptymalizowania strony czy doprowadzenia do nałożenia kar za zbyt częste używanie konkretnych fraz jak może mieć to miejsce przy pozycjonowaniu ogólnym, gdzie niektóre frazy promowane są niejako na siłę. Ten typ pozycjonowania nie jest też ryzykowny. Aby go wdrożyć, nie musimy ryzykować naszą pozycją czy środkami. W razie gdy dojdziemy do wniosku, że nie chcemy korzystać z niego dalej, dodane frazy i content w postaci tekstów SEO pozostanie nadal i będzie ubogacał stronę.
Jak pozycjonuje się witrynę szeroko?
Pozycjonowanie szerokie polega w pierwszej kolejności na zoptymalizowaniu strony internetowej oraz ogólnym pozycjonowaniu strony www. Tak jak w przypadku pozycjonowania standardowego upraszcza się szkielet witryny, dostosowuje kod html, konfiguruje serwer czy przyspieszenia działanie strony. Kolejnymi działaniami jest dodawanie contentu, linkowania wewnętrznego ułatwiającego indeksowanie czy tworzenie responsywnej wersji strony. Po wykonaniu optymalizacji witryny, zaczyna się wykonywać inne działania pozycjonujące.
Główną różnicą i działaniem przy pozycjonowaniu szerokim jest analiza fraz pod innym kątem i wykorzystywanie ich. Specjaliści lub my sami w pierwszej kolejności musimy ustalić wszystkie możliwe frazy dla danej kategorii tematycznej i słowa kluczowe, pod którymi chcemy się znajdować w wyszukiwarce Google. Same frazy uzyskuje się z narzędzi SEO takich jak Planer Słów Kluczowych Google czy keyword generatorów. Są to miejsca, gdzie uzyskamy listę — często bardzo długą fraz dla danych kategorii. Następne frazy te dodawane są na stronie internetowej w tekstach SEO. Nie jest kładziony nacisk na żadne ze słów, a frazy nie są umieszczane na witrynie na siłę. Frazy możemy dodawać te w różnych częściach witryny w ich opisach, tytułach, metadanych, tekstach alternatywnych czy stopkach, choć ilość miejsc tych jest ograniczona. Teksty SEO możemy pisać samodzielnie lub możemy zamawiać je u copywriterów.