Audyt SEO jest jednym z ważniejszych elementów pracy przy stronie oraz całego procesu pozycjonowania. To dzięki niemu wiemy, w jakim stanie znajduje się nasza witryna oraz jakie elementy należy poprawić w celu uzyskania optymalnych wartości parametrów.
Bardzo często osoby nieznające się na SEO nie widzą różnicy między audytem wykonywanym przez agencje SEO a audytami darmowymi — automatycznymi dostępnymi w sieci.
W tym tekście zobaczysz, czym są właściwie audyty automatyczne dostępne za darmo, jakie mają minusy, a jakie plusy w porównaniu z audytami z agencji i kiedy warto je stosować.
Czym jest automatyczny audyt SEO?
Automatyczny audyt SEO to audyt przeprowadzany na serwisach internetowych naszej strony internetowej. Ocenia on naszą witrynę pod kątem kilkuset najpopularniejszych parametrów, które mają wpływ na pozycjonowanie.
Audyty tego typu dokonywane są automatycznie poprzez roboty i skrypty danego serwisu. W sieci istnieje wiele stron internetowych oferujących taką usługę. Najczęściej nie musimy płacić nic za jego wykonanie.
Często serwisy takie uruchamiają renomowane i wiodące agencje SEO, które dają wstępną i częściową możliwość oceny strony. Audyt tego typu nie wprowadza żadnych zmian na stronie. Nie musimy również posiadać ani udzielać dostępu do strony, aby móc ją sprawdzić.
Ile trwa audyt SEO?
Sam audyt trwa ok. kilku minut. W zależności od serwisu może różnić się nieco formą czy sprawdzanymi parametrami i raportem, ale ogólna forma takich audytów jest taka sama.
Aby skorzystać z takiego audytu, nie musimy też zakładać kont, rejestrować się czy podawać danych. Audyty mają charakter automatyczny.
Automatyczne audyty SEO obecnie są alternatywą dla tych prowadzonych przez agencje SEO i specjalistów ręcznie. Pierwotnie były podstawowym narzędziem, a obecnie są darmową opcją uzupełniającą.
Nie powinny jednak one stanowić bazy do podejmowania kluczowych działań przy zaawansowanych projektach, gdyż są wykonywane przez automaty, które mogą się mylić i nie posiadają wiedzy specjalistów. Audyt automatyczne można wykonywać w dowolnej ilości bez ograniczeń. Ich wykonanie nie wpływa na pozycjonowanie, a jedynie dostarcza aktualnych danych. Audyty SEO są również nieco mniej dokładne niż też oferowane przez agencje SEO, choć nie umniejsza to ich plusów.
Jak przebiega audyt?
Jeśli wiemy już, czym są automatyczne audyty SEO w sieci, warto dowiedzieć się również, jak przebiegają w praktyce. Gdy znajdziemy już jedną lub kilka stron internetowych oferujących wykonanie takiego audytu, pierwszą czynnością jest wklejenie do odpowiedniego pola adresu witryny.
Po uruchomieniu audytu, strona rozpoczyna swoją pracę. Najczęściej ujrzymy w tym momencie grafikę oczekiwania. Może mieć ona formę procentowego postępu lub prośby o oczekiwanie.
W ciągu kilku minut serwisy audytujące sprawdzą żądaną witrynę internetową. Po kilku minutach zostaje na stronie wyświetlony raport, który możemy pobrać.
Jak wygląda raport z audytu SEO?
Raport z wykonanego audytu ma formę listy — spisu elementów, które zostały sprawdzone.
Spis ten obejmuje nawet kilkaset najważniejszych elementów pod kątem SEO dla strony. Mogą być to informacje dotyczące natężenia fraz na stronie, czasu wczytywania się, informacji o linkowaniu, optymalizacji pod kątem urządzeń mobilnych czy parametrów technicznych.
Każdy parametr przedstawi wynik naszej strony internetowej oraz normę. Często informacje przedstawiane są w formie graficznej lub procentowej a opcjonalnie posiadają krótki opis. Na podstawie tych danych widzimy czy nasza strona jest odpowiednio skonfigurowana w tym elemencie. Poszczególne serwisy audytujące mogą posiadać też wskazówki co zrobić, jeśli dany wyniki znajduje się poniżej normy.
Pobrany raport możemy przechowywać w formie pdf lub wydrukować go i posiadać jako historię budowy domeny internetowej.
Po zakończeniu audytu najczęściej otrzymamy też na samym dole strony — pod raportem propozycję wykonania profesjonalnego audytu przez specjalistów danej agencji lub marki, która udostępniła darmowe narzędzie do sprawdzania strony internetowej.
Jakie ma plusy?
Automatyczny audyt SEO ma zarówno plusy, jak i minusy. Korzyścią z pewnością jest jego darmowość i to, że nie zapłacimy za jego wykonanie. To w porównaniu z kilkuset złotowymi audytami — lub droższymi bardzo duża korzyść.
Audyty automatyczne wykonywane są również bardzo szybko, najczęściej w ciągu kilku minut. Na wyniki nie musimy zatem czekać wiele dni. Audyt taki jest dość czytelny i ma przystępną formę. Dzięki niemu możemy zdiagnozować też dużą liczbę problemów oraz wad, które należy poprawić. Wykonanie audytu jest też bardzo proste, gdyż w internecie istnieje wiele stron i serwisów umożliwiających dokonywanie ocen witryny. Możemy też skorzystać z kilku, aby porównać wyniki i mieć ogólny pogląd na stan witryny pod kątem kilku raportów. Wygenerowany raport możemy przekazywać też osobom zajmującym się stroną www, co znacznie ułatwi im pracę. Plusem wykonania audytu jest też nieudostępniane strony internetowej obcym osobom. Wiele osób woli zajmować się nią samodzielnie a audyt taki pomaga chronić im w tym wypadku swoją własność.
Kiedy warto wykonać audyt SEO?
Z automatycznego audytu SEO warto korzystać w kilku przypadkach. Z pewnością jest to sytuacja, w której nasza witryna jest małą stroną internetową i nie potrzebujemy rozbudowanej czy zaawansowanej oceny. W takiej sytuacji uzyskamy podstawowe informacje o działaniu strony i będziemy mogli ją samodzielnie zoptymalizować.
Audyt SEO w sieci to też sposób na niskokosztowe działania. Sprawdzi się zatem doskonale, jeśli nie mamy budżetu na prace przy witrynie, a chcemy ją poprawić. Automatyczny audyt SEO może służyć nam również do regularnego sprawdzania stanu witryny i porównywania parametrów np. z upływem czasu czy po wprowadzeniu pewnych zmian na stronie. Jako narzędzie diagnostycznie sprawdzi się bardzo dobrze.
Porada: Jako że nie musimy posiadać dostępu do witryny internetowej, którą chcemy prześwietlić, audyty automatyczne mogą być doskonałym sposobem na sprawdzenie stron konkurentów i poznania ich podstawowych statystyk.
Dzięki temu będziemy mogli wyprzedzić ich w konkretnych elementach a tym samym zwiększyć szanse na wyprzedzenie konkurencyjnych witryny w wynikach wyszukiwania Google.